Bart Van der Beken

In het kader van de media-analyse heb ik ervoor gekozen om de websites van volgende radiozenders met elkaar te vergelijken: Studio Brussel (Stubru), MNM en Q-Music.

Hieronder vindt u de schematische weergave van mijn vergelijking terug.

Studio Brussel MNM Q-Music
Structuur In het algemeen een vrij chaotische, jeugdige en onoverzichtelijke opbouw met gebruik van kolommen. Naar mijn mening een weerspiegeling van de jongerencultuur. Eveneens een vrij chaotische, jeugdige en onoverzichtelijke opbouw met gebruik van kolommen. Dit slaat ook op een weerspiegeling van de jongerencultuur. Iets minder chaotisch van structuur maar nog steeds vrij onoverzichtelijk. Ook hier gebruik van verschillende kolommen.
Actualiteit Actuele berichtgevingen met veel updates, de nieuwsberichten zijn soms slechts enkele minuten oud. Hier zijn de nieuwsfeiten afkomstig van de website 'De Redactie'. Actuele nieuwsberichten ook gelinkt aan de nieuwswebsite van de VRT: deredactie.be. Iets minder recente vermeldingen met minder updates. De actuele berichten zijn soms zelfs al enkele uren oud.
Thema's Verschillende thema's zoals sport, cultuur, weer, verkeer,… . Deze thema's zijn gelinkt aan passende themawebsites zoals sporza.be, cobra.be, deredactie.be, … . Op deze website is dezelfde themabalk aanwezig als op de VRT-nieuwswebsite. Eveneens dezelfde themabalk aanwezig op deze website waardoor hier ook gelijkaardige thema's voorkomen. Onduidelijke themaweergave op deze website door grote aanwezigheid van blogs.
Colofon Wanneer je op de Stubru-website klikt op de link 'bedrijfsgegevens', dan kom je terecht bij de klantendienst van de VRT-website. Op de Stubru-website zijn er verder geen persoonlijke contactgegevens terug te vinden. Op de website van MNM is er wel een rechtstreekse contactknop aanwezig waar je d.m.v. het invullen van een formulier met al je vragen terecht kan bij de VRT-redactie. Verder zijn er eveneens geen contactgegevens vrijgegeven. Op de website van Q-music vind je de algemene contactgegevens terug zoals het adres, het telefoon- en faxnummer alsook het mailadres waar je terecht kan voor allerhande informatie omtrent de website, de promotiedienst, advertenties, studiemateriaal, … .
Multimedia De nadruk ligt hier vooral op het gebruik van beeldmateriaal maar tekstfragmenten zijn ook aanwezig. Eveneens veel gebruik van visualisaties aangevuld door tekstfragmenten. Voornamelijk gebruik van beelden en in mindere mate tekst.
Sociale media Je kan artikels op de website delen via Facebook, Twitter, Netlog en vele andere sociale netwerksites. Vele verwijzingen naar verschillende netwerksites zoals Facebook, Netlog, Twitter, … . Vooral gebruik van Facebook en Twitter.
Reclame & info Veel reclame, voornamelijk voor de eigen programma's alsook voor muziekconcerten en evenementen. Deze reclame is wel gescheiden gehouden van de artikels. Eveneens veel gebruik van reclame, gescheiden van de artikels. Veel reclame aanwezig op de website, zelden te linken met de artikels.