Buitenlands nieuws op onze tv

Eén van de maatstaven om de kwaliteit van onze nieuwsmedia te beoordelen is de geografische breedte van de nieuwsagenda. De nieuwsmedia, zo luidt de kritiek, werpen een té beperkte blik op de wereld en verstikken in parochialisme. Enkel zeer grote, spectaculaire buitenlandse stories halen het nieuws. De rest, een oorverdovende hoeveelheid gebeurtenissen en ontwikkelingen, gaan aan de Westerse nieuwsconsument voorbij. Sommige critici beweren zelfs dat er sprake is van een steeds meer versmalde nieuwsagenda.

In deze bijdrage onderzoeken we het buitenlandaanbod in de hoofdjournaals van VRT en VTM in 2003. We doen dit op basis van het Elektronisch Nieuwsarchief, dat ons in staat stelt om een volledig jaar te onderzoeken.

Ondanks een relatief hoog aanbod buitenland (44,95%) gehoorzaamt het journaal op de Vlaamse televisieomroepen in hoge mate aan de traditionele nieuwswaarden, selectie- en presentatietechnieken.

De traditionele nieuwswaarden omvatten:

  • Een overbelichting van grote nieuwsfeiten of -verhalen, die dan andere kleinere gebeurtenissen in de schaduw stellen
  • De oververtegenwoordiging van enkele, voornamelijk politiek-economische en militair dominante landen (USA, VK, …) en hun belangen
  • De klemtoon op proximiteit
  • Eurocentrisme
  • Regionalisme

Specifieke presentatietechnieken zoals:

  • Domesticatie van het nieuws (voornamelijk buitenlands nieuws tonen dat betrekking heeft op het eigen land)

Selectiecriteria:

  • Thematische ligt de klemtoon op: hard nieuws, met name oorlog, rampen en criminaliteit.

Enkele van deze kenmerken hebben te maken met de dominantie van een handvol grote, vooral Westerse nieuwsleveranciers (AP, Reuters,…), die de markt van de nieuwsgaring en -verspreiding op een commerciële leest schoeien en domineren.

Klik hier voor de tekst