Caitlin Messeeuw

In onderstaand schema vind je de vergelijking van de drie TV-zenders die ik onder de loep genomen heb:

  • één
  • VTM
  • Vijftv
één VTM Vijftv
Structuur De structuur is overal gelijklopend. Bovenaan staan de verschillende linken naar programma’s , nieuws,…. De structuur is overal gelijklopend. Bovenaan staan de verschillende linken naar programma’s , nieuws,…. De structuur is overal gelijklopend. Bovenaan staan de verschillende linken naar programma’s , nieuws,….
Actualiteit Op één is er heel wat actualiteit te vinden. Noodzakelijk is wel dat je doorklikt naar de pagina van ‘De redactie”. Hier is heel wat informatie terug te vinden. Videobeelden en tekst worden afgewisseld. Hier is op de home-pagina een korte rubriek te vinden met de hoogtepunten van de dag. Wanneer je doorklikt naar het nieuws (programma) is er minieme informatie te vinden over onderwerpen die momenteel actueel zijn. Er wordt overal gebruik gemaakt van een videofragment. Op Vijftv is nergens iets te vinden over de actualiteit. De site richt zich volledig naar de programma’s van de eigen zender.
Thema's De thema’s zijn gelijk. De TV-gids is bij alledrie de sites het belangrijkste. De thema’s zijn gelijk. De TV-gids is bij alledrie de sites het belangrijkste. De thema’s zijn gelijk. De TV-gids is bij alledrie de sites het belangrijkste.
Colofon Onderaan de pagina staat een link met ‘vragen-contact’ . Hierin kun je vragen stellen aan één. Maar alles staat geordend onder verschillende rubrieken en onderwerpen waardoor de mogelijkheden beperkt zijn. Mededelingen of vragen in verband met de actualiteit kunnen verstuurd worden naar eb.trv|swuein#eb.trv|swuein Een contactadres,… is moeilijk te vinden. Na lang zoeken heb ik onderaan de site, bij de auteursrechten, de naam van de verantwoordelijke van de persdienst gevonden. Om deze te vinden is het noodzakelijk om de tekst van de auteursrechten door te nemen. Contact met de makers van de site is makkelijk te vinden. Op de hoofdpagina staat de link ‘info&pers’ . Hier kun je vragen stellen,…
Sociale media Onderaan videofragmenten, programma-info,… vind je de knop ‘share’. Hier vind je een reeks van mogelijkheden om via sociale netwerksites te communiceren over een bepaald item. (facebook, twitter, Myspace,…) Onderaan videofragmenten, programma-info,… vind je de knop ‘share’. Hier vind je een reeks van mogelijkheden om via sociale netwerksites te communiceren over een bepaald item. (facebook, twitter, Myspace,…) Weinig mogelijkheden tot gebruik van sociale media. Enkel de link met facebook is mogelijk. Er bestaat wel een rubriek ‘forum’ waar discussie,.. mogelijk is.
Reclame-info Ik ging ervan uit dat dit de site was waar het minst reclame te vinden ging zijn. Maar niets is minder waar. Op de site is overal reclame te vinden. wel in kleiner formaat. Bovenaan de pagina is, zoals bij Vijftv, een groot oppervlak vrijgemaakt waar voortdurend verschillende boodschappen getoond worden. Ik dacht dat hier veel reclame te vinden ging zijn doordat vtm een zender is die afhankelijk is van reclame. Maar dit valt heel goed mee. Aan de zijkant van een pagina staan kleine reclamefragmenten, maar ze vallen niet op. De reclame is hier minder opvallend dan bij ‘één’. Wanneer je naar de site gaat zie je eerst een reclamefragment. Ook op de site zelf is voortdurend reclame zichtbaar. Bovenaan is een groot oppervlak beschikbaar waar voortdurend verschillende reclameboodschappen verdwijnen.