Dominique Strauss-Kahn (Matthias Stamper)

Inleiding

Een case die ik wou volgen in de media was die over Dominique Strauss-Kahn, kortweg door veel media ‘DSK’ genoemd. Hij werd in mei dit jaar in vervolging gesteld voor aanranding van een kamermeisje in een Sofitel-hotel in New York. In wat volgt bekijken we hoe Strauss-Kahn in de media kwam voor de 'zaak', en hoe die in de media werd gebracht na de feiten.

Voorstelling en media-aandacht vóor de 'zaak'

Strauss-Kahn begon zijn carrière als hoogleraar aan het Institut d’Études Politiques de paris en was ook gasthoogleraar aan de gerenommeerde Stanford University in de Verenigde Staten. Sinds 1986 was DSK lid van het Franse parlement. Hij was in drie verschillende socialistische regeringen minister voor achtereenvolgens financiën, industrie, economie en handel. De bekendste regering waarvan hij lid was, was die waarbij Lionel Jospin eerste minister was. Voordien had hij al zijn strepen verdiend in de lokale en regionale politiek. In 1999 moest hij noodgedwongen aftreden als minister nadat er beschuldingen waren geuit van corruptie in een vorig leven als advocaat. In 2001 volgde uiteindelijk de vrijspraak in dit dossier. In 2007 vond hij dat het tijd werd voor een volledig eerherstel en probeerde hij de eerste kandidaat voor de Parti Socialiste te worden voor de presidentsverkiezingen. Uiteindelijk werd hij binnen de PS verslagen door Ségolène Royal, die het daarna moest afleggen tegen de rechtse Nicolas Sarkozy, huidig president van Frankrijk.
Zijn politieke carrière binnen Frankrijk kwam zo op een laag pitje te staan en DSK werd eind 2007 benoemd tot directeur generaal van het Internationaal Monetair Fonds, waar hij Rodrigo de Rato y Figaredo opvolgde. Dit liep vrij vlekkeloos, zodanig zelf dat zijn populariteit binnen Frankrijk terug steeg en hij terug een gooi wilde doen naar een ambt als president. Begin 2011 werd hij dan ook getipt als dé socialistische kandidaat voor de Franse presidentsverkiezingen van 2012. Hij haalde in de opiniepeilingen zelfs een beter resultaat dan huidig president Sarkozy.

Over deze periode van DSK’s leven is in de Belgische media bitter weinig te vinden, behalve wanneer hij in het nieuws in verband met de verloren pre-verkiezing bij de Parti Socialiste voor de presidentsverkiezingen van 2007 en bij zijn aanstelling bij het IMF in datzelfde jaar. Enkel in 2009 kwam hij opgemerkt in het nieuws toen hij bij een lezing in Istanbul een schoen naar het hoofd kreeg gegooid door een lokale student. Het is niet abnormaal dat enkel zo’n feit in de ‘ruime’ media komt. Het is een opmerkelijk feit en dat scoort ook in de media. Het is voor massamedia veel interessanter om zo’n zaken in de ether te gooien of in de krant te drukken dan over de inhoudelijke bezigheden van de grote baas van het IMF.
De schoenengooier en Dominique Strauss-Kahn in 'Het Journaal' van 1 oktober 2009

spermavlekken-van-dsk-op-jurk-van-kamermeid_5_460x0.jpg

Media-aandacht na de 'zaak'

Aan dit mooie leven kwam een voorlopig eind toen hij op zaterdag 14 mei 2011 werd opgepakt op het JFK International Airport (New York) in een vertrekkensklaar vliegtuig van Air France. Een werkneemster van een hotel had hem ervan beschuldigd dat hij haar in zijn hotelkamer had aangerand en gedwongen tot orale seks. Hiervoor werd hij vastgehouden in de Rikers Island-gevagenis in New York. Op 19 mei mocht hij deze gevangenis verlaten om onder elektronisch huisarrest geplaatst te worden in de flat van zijn dochter in een chique wijk in New York. Hiervoor moest hij ook nog een borgtocht van ongeveer een miljoen dollar betalen. Een dag hiervoor had DSK al zijn ontslag ingediend bij de directieraad van het IMF. De vraag is hoe het nu met hem verder moet.

Na deze feiten zagen we DSK uiteraard meer opduiken in de media. In de eerste berichten in 'Het Journaal' werd hij meteen bestempeld als één van de invloedrijkste personen van de wereld. Er werd ook een gedetailleerd verslag gegeven van de feiten, amper een dag nadat ze zich afgespeeld hadden. Ook was er al gepeild naar reacties in zijn geboortedorp.

De dagen die volgden na de feiten kwamen meer en meer details in de media. Pas dan werd er ook een overzicht van zijn carrière gegeven Plots kwam ook aan het licht dat hij in 2002 nog een andere vrouw zou aangerand hebben. In de media werd hij daarna niet meer geportretteerd als een machtig man, maar als een man in verval. Men vergeleek DSK met andere machtige personen die uit een soort van machtsgevoel vrouwen aanrandden in het verleden, zoals Clinton en in het recente verleden (de seksfeestjes van) Berlusconi. Er werd hier ook dieper op ingegaan in een programma zoals Reyers Laat, waarbij Uroloog Bo Coolsaet de feiten trachtte te verklaren door te stellen dat hij er niets kon aan doen vanuit zijn machtspositie.

De dagen nadat hij op borgtocht werd vrijgelaten uit de gevangenis en onder huisarrest werd geplaatst in een chique wijk in New York verlegden de media de focus naar de reacties van de buurtbewoners in plaats van de naakte feiten verder te onderzoeken. De Fransman mocht de gevangenis overigens pas verlaten onder strikte voorwaarden. Zo moest hij zijn paspoort afgeven en een borgsom van 1 miljoen dollar betalen. Hij wordt in een appartement in Manhattan permanent bewaakt. Hij zou eerst in een huis wonen dat door zijn vrouw was afgehuurd maar na de persaandacht zoals in eerder vermeld filmpje ging dit niet door. Hij moet ook een enkelband dragen zodat hij 24 uur per dag onder toezicht staat, ook is er minstens één gewapende bewaker in de buurt. Alle kosten hiervan gaan integraal naar DSK zelf. Zo zijn er ook enkele elektronische maatregelen zoals videocamera's en alarmen van de buitendeuren. Hij mag in enkele gevallen het huis verlaten: om zijn advocaten te bezoeken, om naar de rechtbank te gaan, om een arts te raadplegen en om éénmaal per week naar de kerk te gaan. Hij mag de wijk Manhattan in geen geval verlaten.

Voorlopig is het onduidelijk hoe het verder moet met DSK en het IMF. De storm is tegen het eind van de maand mei ook wat gaan liggen in de media, iets wat niet abnormaal is. Ik verwacht dat het in de nabije toekomst wel nog in het nieuws zal komen, wanneer DSK bijvoorbeeld zal voorgeleid worden voor de rechtbank. Zijn eerste afspraak op de rechtbank vindt plaats op maandag 6 juni 2011.

Bronnen