Explosie Luik

Allereerst zetten we enkele beelden op een rijtje die de ravage goed in beeld brengt die de explosie heeft aangricht. De eerste foto is een foto van gebouw die net is uitgebrand, vervolgens zien we het gebouw die volledig ingestort is, gevolgd door de aanpalende woningen die gestut moesten worden. De laatste foto toont de enorme stofwolk die door de straten heen heeft gewaaid.

luik.ontploffing.jpg
media_xl_100622.jpg?20100127193708
201002060913-1_brandweer-vergeet-bejaarde-vrouw-te-evacueren-na-gasexplosie-luik.jpg
kopie-explosie-zaait-dood-en-vernieling-in-luik-5-doden_1_515x0.jpg

Filmmateriaal

Hieronder vindt u een filmpje die de eerste uren na de explosie goed in beeld brengt. Het is van de Nederlandse zender rtl, op die manier merken we dat er ook veel interesse was vanuit het buitenland. Er wordt een mooi overzicht gegeven van wat er kort na de explosie is gebeurt en wat men toen dacht.

Ook dit is een duidelijk overzicht van de ramp. Eerst ziet u nog eens duidelijk hoe het gebrouw in elkaar valt als een kaartenhuisje. Gevolgd door beelden van 18 dagen na de explosie. Een verlaten straat met nog tal van beschadigde gebouwen. (Beelden in het Engels en afkomstig van Sky News)

Kort na de ramp is het vtm nieuw nadrukkelijk in de kijker komen te staan met hun zogenaamde 'simulatie filmpje'. Hieronder zit u het fragmetn uit het vtm nieuws.
Men probeert op deze manier duidelijk te maken dat de ontploffing op de eerste verdieping te situeren valt. Naar mijn mening vrij amateuristisch gedaan en vol fouten. Op de video kun je tijdens de namaak ontploffing nog enkele brandweermannen zien staan op de ladder tegen het gebouw. In het echt kan dit natuurlijk niet want op het moment van de explosie waren natuurlijk nog geen hulpdiensten aanwezig. Achteraf heeft vtm zich blijkbaar geexcuseerd. Men moest de kijker gemeld hebben dat het om een simulatie ging klonk het…

Hieronder kan u een getuigenis volgen van een slachtoffer van de ramp in Luik die het heeft overleefd. De man doet zijn verhaal voor de camera.

http://www.deredactie.be/permalink/1.712739

1. Samenvatting van de feiten

In het centrum van Luik heeft er zich dinsdagnacht, 27 januari omstreeks kwart voor 2 een drama afgespeeld. Het ging om een enorme explosie in een appartementsgebouw in de Rue Léopold. Door de enorme knal was de binnenkant van het flatgebouw dat uit twee huizen bestond onmiddellijk volledig verwoest. Rond 7u is het ganse gebouw dan uiteindelijk in elkaar gestort. Het pand werd volledig met de grond gelijk gemaakt. Een aanpalend gebouw vatte ook onmiddellijk vuur. De ontploffing was door de hele wijk te horen. De schokgolf sloeg honderden ruiten in de buurt aan diggelen. Ook de gemeenteraad die nog aan de gang was in het stadhuis om de hoek werd door de knal opgeschrikt. De volledig buurt lag onder een dikke stofwolk en overal lag er puin.

Het dodental liep snel op, eerst was er sprake van 7 dodelijke slachtoffers en een 20tal gewonden. Niemand wist hoeveel mensen er effectief op dat moment aanwezig waren in het gebouw waardoor het zeer moeilijk was om onmiddelijk in te schatten hoeveel slachtoffers deze ramp had geëist. Uiteindelijk heeft de ramp het leven gekost aan 14 personen.

Onmiddellijk na de ramp heeft de stad een crisiscentrum opgericht in een nabij gelegen kerk. Verschillende slachtoffers uit aanpalende woningen werden naar dit opvangcentrum gebracht. Een veertigtal mensen heeft na deze explosie tijdelijk geen dak meer boven het hoofd. De koning heeft in de loop van de woensdagnamiddag, in het gezelschap van de minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom, en de Waalse minister-president, Rudy Demotte de plaats van de ramp bezocht. Vervolgens ging de delegatie hun steun gaan betuigen aan de hulpverleners en de slachtoffers in het opvangcentrum.

Kort na de feiten had met het raden naar de oorzaak. Eerst dacht men aan een gaslek, daarna zei men dat het om een zelfmoordactie ging en nog wat later zou er een aanslag zijn gepleegd op het gebouw. Door deze grote onduidelijkheid heeft het parket onmiddellijk een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van deze ramp.

Na het onderzoek van het parket bleek het te gaan om een gasophoping waar plots een vonk heeft in geslagen. De zaterdag voor de bewuste ontploffing werd de buurt al gecontroleerd door de brandweer omdat er mensen meenden een gasgeur op te merken. Na verder onderzoek bleek dit niet het geval te zijn. Er was geen enkel verband met de controle van zaterdag en de bewuste explosie. In eerste instantie blijft men dus uitgaan van een gasexplosie die zich per ongeluk voordeed door een lek dat na de controle ontstond.

2. Artikels

A) Dodental gasexplosie Luik loopt op

LUIK -Zeven doden en een twintigtal gewonden is de trieste balans na de instorting van een gebouw met appartementen. Een gasexplosie is de oorzaak.

Een gasophoping waar plots een vonk in sloeg, veroorzaakte gisteren een ravage in Luik. Twee panden geraakten zwaar beschadigd. Het huis aan de Rue Léopold 18 zakte als een kaartenhuis in elkaar. De ontploffing was zo zwaar, dat ook het aanpalende huis nummer 20 grotendeels is ingestort. De schokgolf sloeg honderden ruiten in de buurt aan diggelen.

Het incident deed zich voor in de nacht van dinsdag op woensdag, maar pas laat gisteravond kon officieel bevestigd worden dat de catastrofe veroorzaakt werd door de gasophoping. Het blijft de vraag waar het lek zich bevond: in de straatleiding die vijf jaar geleden nog maar is vernieuwd, of in de huizen zelf waar de oude leidingen in dienst zijn gebleven.

Bij het ter perse gaan, had de ramp minstens vijf levens geëist, de VRT sprak van zeven doden. Het aantal slachtoffers dreigt nog op te lopen. Eenentwintig personen werd gewond overgebracht naar ziekenhuizen in en rondom Luik.

Een dertienjarig meisje werd gistermiddag nog van onder het puin gehaald nadat een reddingshond haar had opgespoord. Het meisje werd in shock naar het ziekenhuis gebracht.

In totaal waren gisteravond nog een tiental personen vermist.

‘In de twee huizen waren veertien personen officieel ingeschreven. Wij weten niet hoeveel mensen zich er op het ogenblik van het drama bevonden', zegt burgemeester Demeyer. In Luik is het een publiek geheim dat verscheidene appartementen in de verwoeste woningen aan veel meer mensen onderdak gaven dan officieel aangegeven.

Afgelopen zaterdag kregen de hulpdiensten een oproep binnen voor een verdachte geur aan het huis nummer 18 van de Rue Léopold. Het gasalarm werd afgekondigd, maar er werd geen lek gevonden. Volgens de burgemeester is er geen link met het drama van gisteren.

De koning bezocht de hulpverleners. Hij was daarbij vergezeld van de minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD), en de Waalse minister-president, Rudy Demotte (PS). Vervolgens bracht de delegatie een bezoek aan de slachtoffers die zijn ondergebracht in de voormalige Sint-Andrékerk, die dienst doet als opvangcentrum. Een veertigtal mensen heeft geen dak meer boven het hoofd. De helft van hen heeft zelf opvang gevonden en de andere helft mag in hotels in de buurt verblijven.

Het parket heeft een onderzoek geopend naar de oorzaak van de brand en naar de eventuele verantwoordelijken. Daarbij zijn ook de rapporten van het gasalarm van afgelopen zaterdag opgevraagd.

Bron: De Standaard 28/01/10

B) Dodental explosie Luik gestegen naar 14

Het dodental van de explosie in het centrum van Luik, is opgelopen naar 14. Dat werd vanmorgen meegedeeld door de Luikse procureur des Konings Danièle Reynders. Elf van de veertien slachtoffers konden inmiddels geïdentificeerd worden. Het bestaan van een veertiende slachtoffer zou gebleken zijn uit forensisch onderzoek op de menselijk resten die ter plaatse werden aangetroffen.

Ondertussen konden er ook vier nieuwe lichamen geïdentificeerd worden. Het gaat om Francesco Rapino, geboren op 6 februari 1950, en huurder van een appartement op de tweede verdieping van het gebouw. Zijn familie zal vanmiddag een laatste eerbetoon aan hem brengen, in het funerarium Robermont, waar zijn lichaam opgeborgen ligt.

Repatriëring Bulgaren
En ook de drie Bulgaren die na de explosie als vermist werden opgegeven, zijn geïdentificeerd. Het gaat om Iskren Biserov-Hihaylov, Turkian Sergegeva-Ivanova (°1993) en de veertiger Sergey Ivanova-Hitkov.

De identificatie van de drie Bulgaren was mogelijk dankzij DNA-stalen die genomen werden bij familieleden in Bulgarije. De in Nederland wonende zus van een van de drie Bulgaarse slachtoffers, zal zich bezighouden met de repatriëring van de lichamen naar het thuisland.

Bron: Het Laatste Nieuws 06/02/10

C) Bijkomend onderzoek naar explosie in Luik
In de Luikse Rue Léopold werd vanavond een veiligheidsperimeter ingesteld. Een explosie in deze straat op 27 januari kostte het leven aan negentien personen.

Het betreft geen wedersamenstelling, maar een bijkomende onderzoeksdaad op last van de onderzoeksrechter belast met het dossier. Die onderzoeksrechter, mevrouw Michaux, was ter plaatse.

De speurders begaven zich via de Rue de la Madeleine, aan de achterkant van het gebouw Leopoldstraat 10, voor onderzoek dat kan gevolgd worden door analyses.

Volgens een speurder wil men inzicht krijgen in een "materiële werkelijkheid". Het onderzoek zou in de loop van de avond beëindigd worden. Nadien zal de veiligheidsperimeter opgeheven worden.

Bron: Het Laatste Nieuws 30/03/10