Internet En Privacy

Leraars zijn gewaarschuwd. Een filmpje met de gsm is makkelijk gemaakt in de klas en de beelden staan snel op YouTube.

gsm%20verboden.jpg

Genkse school verbiedt gsm

GENK - De leerlingen van Het Technisch Instituut Sint Lodewijk (TISL) in Genk moeten de gsm thuislaten. Daarmee verbiedt het TISL als een van de eerste scholen radicaal het gebruik van de gsm binnen de schoolmuren. Dat berichten Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg woensdag.

In eerste instantie is een gsm storend als hij tijdens de les afgaat, aldus TISL-directeur Michel Janssen. Maar de leerkracht kan met die gsm ook gefilmd en gefotografeerd worden, met mogelijk allerlei juridische gevolgen. Michel Janssen: 'Het kan toch niet dat een leerkracht meer moet stilstaan bij die gevolgen dan bij zijn pedagogische taak'. Volgens Janssen wordt er geen heksenjacht op de gsm gemaakt: 'Maar als iemand met een gsm betrapt wordt, nemen we die af en geven we hem op het einde van de dag terug'. Scholen in Vlaanderen zijn vrij om al dan niet de gsm te verbieden. Jeroen Janssens, woordvoerder op het kabinet van Onderwijs: 'De discussie woedt al een tijdje. Ik kan me goed indenken dat andere scholen het voorbeeld van hun Genkse collega’s zullen volgen'.

Uit: Het nieuwsblad, 10 februari 2010.

Leraar krijgt opschorting van uitspraak

HOEGAARDEN - Carl Arnauts, de leraar uit Hoegaarden die vorig jaar een licht mengtaalgehandicapte leerling met zijn hoofd in een emmer met mortel duwde, heeft opschorting van uitspraak gekregen. Dat besliste de rechtbank van Leuven vanochtend.

De man mag nog les geven, maar alleen als hij zich psychologisch laat begeleiden. En dat tot wanneer de psycholoog beslist dat een behandeling niet meer nodig is. Arnauts moet ook duizend euro schadevergoeding betalen aan het slachtoffer. De videobeelden van leerkracht Carl Arnauts die leerling Jonathan B. (14) vastgrijpt en in een emmer cement duwt, veroorzaakten in mei dit jaar een golf van verontwaardiging. De man sleepte de jongen over de vloer en hield hem onder de kraan.

Zelf spreekt de man niet tegen dat hij zwaar in de fout is gegaan. Voor de Leuvense correctionele rechtbank pleitte hij ook schuldig. 'Ik heb in mijn 29-jarige carrière als leraar altijd mijn kalmte kunnen bewaren. Maar nu stond ik voor een erg moeilijke klas en liep ik op mijn tippen. Toen er met mortel naar me gegooid werd, voelde ik me bedreigd en zijn de stoppen doorgeslagen', zegt Arnauts.

Hoewel de vader van de leerling ijverde voor een morele schadevergoeding van 4.000 euro en een materiële schadevergoeding voor de psychologische bijstand die Jonathan nodig heeft, hield het openbaar ministerie het op een straf met uitstel of een opschorting van straf. Arnauts blanco strafregister en het feit dat er nooit eerder een incident was op school pleitten in zijn voordeel.Het is niet zeker dat Arnauts weer aan de slag zal kunnen in de betrokken school. 'De tuchtprocedure tegen hem loopt nog. Op basis van dit vonnis mag verwacht worden dat die ook positief zal aflopen', zegt zijn advocaat.De schooldirectie stelde zich geen burgerlijke partij en houdt in dat geval wellicht de deuren open voor hem. 'De vraag is of hij zelf wel opnieuw leraar wil worden na alles wat er gebeurd is. De man is immers zelf zwaar getekend en getraumatiseerd door alles wat er over hem in de media verschenen is', aldus zijn advocaat.

Uit: Het nieuwsblad, dinsdag 20 oktober 2009.

Interessant document over 'gsm-vrije zone op de scholen'

KLIK HIER

Interessant document over 'veilig omgaan met de gsm'

KLIK HIER

Katholiek onderwijs buigt zich over gsm-gebruik

Het VSKO, het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs, wil zijn scholen tegen volgend schooljaar kunnen adviseren over hoe om te gaan met gsm en internet op school. Dat is immers een blijvende zorg van veel schoolkorpsen. Willy Bombeek van het VSKO: ‘We gaan zeker niet pleiten voor een totaalverbod of een erg strikte controle, dat is ondoenbaar.

Nieuwe media zijn een realiteit waarmee onze scholen zullen moeten omgaan.' De werkgroep zal proberen aan te tonen dat jongeren kunnen worden geresponsabiliseerd door ze te wijzen op de gevolgen van hun internet- en gsm-gebruik, bijvoorbeeld wanneer ze een klassituatie filmen.

Uit: Het nieuwsblad, maandag 22 maart 2010.

Leraars steeds vaker uitgedaagd door leerlingen

College buigt zich over straf leraar.NVT - De inrichtende macht van het Brugse Sint-Lodewijkscollege buigt zich nog deze week over een sanctie tegen de leraar die een tiener een vuistslag gaf. 'Geweld kan voor ons niet door de beugel. Maar het kan ook niet dat onze leraars op zo'n manier worden uitgedaagd', zegt de school.

Directeur Koen Seynaeve bleef gisteren zijn rustige zelve, ondanks de mediastorm waarin zijn middelbare school terechtkwam, nota bene dit jaar 175 jaar oud. 'Wij tolereren uiteraard geen geweld. Het is nu aan de inrichtende macht om te beslissen of de betrokken 57-jarige leraar gesanctioneerd moet worden.'

Seynaeve blijft erbij dat het filmpje dat door één van de jongeren op YouTube is geplaatst een bijzonder eenzijdig beeld van de bewuste schermutseling ophangt. De bewuste tiener van 15 zou volgens de leraar zelf de eerste slag hebben uitgedeeld, nadat hij de leraar sneeuwballen in zijn gezicht wierp. 'Eigenlijk stoort het me nog het meest dat leraars steeds vaker doelwitten zijn geworden, waarvan sommige jongeren hopen dat ze door het lint gaan, om die beelden dan via het internet te kunnen verspreiden. Om die reden hebben we ons lerarenkorps bij het begin van dit schooljaar ook gewaarschuwd voor het gebruik van Facebook. Gsm's zijn in onze school verboden. Maar in dit geval gebeurde het na de lessen én buiten de school. Op dat moment hebben wij niets meer te zeggen.'

Ook de lerarenvakbonden waarschuwen dat leraren gemakkelijke doelwitten zijn geworden. 'Scholen mogen dan gsm's in de klas verbieden. Als er commotie in een klaslokaal ontstaat, kost het een leerling maar een paar seconden om toch een gsm boven te halen, het incident te filmen en die beelden minuten later op het internet te zetten', zegt ACOD-secretaris Hugo Deckers. 'Die inbreuken op de persoonlijke integriteit hebben vaak zware gevolgen voor de betrokken leerkracht, die soms compleet ten onrechte aan de schandpaal wordt genageld.'

De betrokken leerkracht Engels en Nederlands in volgens directeur Seynaeve zwaar aangeslagen door de hetze tegen zijn persoon. 'Hij krijgt gelukkig veel steun van collega's én ook leerlingen, die best wel beseffen dat het filmpje maar de halve waarheid is.'

De school slaagde er gisteren in het YouTube-filmpje van het internet te halen. 'Vermits we te weten zijn gekomen wie het op het internet plaatste', aldus nog de directeur. 'Vroeger dacht een leerling eerst nog een nachtje na voor hij een schelmenstreek ging uithalen. Nu zet men die filmpjes op het internet, zonder goed na te denken over de gevolgen.' De ouders van de betrokken tiener zullen geen klacht indienen tegen de leraar. Ze vragen wel een gesprek met de schooldirectie.

Uit: Het nieuwsblad, donderdag 28 januari 2010.

Lerares schopt en slaat leerling voor klas

Een lerares uit een school in Boston werd ontslagen nadat ze een van haar leerlingen geschopt en geslagen had voor de hele klas. Isaiah Johnson zou een meisje uit zijn klas gepest hebben. Een klasgenoot van Isaiah filmde het incident met de gsm en plaatste de beelden op het internet. In de video is te zien hoe de vrouw Isaiah tegen de grond trekt en vervolgens enkele malen slaat en schopt.De school schorste de lerares terwijl er een intern onderzoek liep. Maar toen de directie de beelden te zien kreeg, werd de vrouw ontslagen. De moeder van de jongen stapte met de beelden naar de politie en diende klacht in tegen de lerares. Op de Amerikaanse zender ‘Fox News’ zei ze: ‘Ik ben geschokt en kan maar niet geloven dat dit mijn kind overkwam.’

Uit: Het nieuwsblad, vrijdag 14 mei 2010.

Jongeren en hun gsm

Meer dan vier op de tien jongeren kunnen zich geen leven meer voorstellen zonder gsm. Drie kwart zou hem heel erg missen. Ze willen vrienden en familie bereiken en voor hen bereikbaar zijn. Drie op vier jongeren ergeren zich als hun sms’je niet meteen beantwoord wordt. Zeven op tien gebruikt zijn gsm als horloge, zes op tien ook als wekker. Tijdens de les laten acht op tien jongeren hun gsm aanstaan, weliswaar op ‘stil’. Hun gsm zorgt voor veel verbondenheid met vrienden (vooral sms) en familie (vooral bellen). Dat stelt de Leuven School voor Massa Communicatie Onderzoek (KULeuven) vast na een online bevraging bij 227 laatstejaars secundair onderwijs over hun gsm-gebruik. Hoe meer ze met hun vrienden bellen of sms’en, hoe hechter hun onderlinge band, zo blijkt. De resultaten van dit onderzoek staan in het jongerenblad Maks!, dat deze week verschijnt. Enkele opvallende resultaten:

98 procent van alle ondervraagde jongeren bezit een eigen gsm.
Dit wil zeggen dat amper 4 jongeren uit deze steekproef niet over een gsm beschikken. Het is opvallend dat een vrij grote groep jongeren (32%) aangeeft nooit te bellen, en dat nog eens 34% van de jongeren zegt maar op 1 of 2 dagen per week eens een telefoontje te plegen. Op een gemiddelde dag waarop wél gebeld wordt, hangen de jongeren gemiddeld 15 minuten aan de lijn. 66% van de jongeren verstuurt elke dag van de week 1 of meer sms’jes. Gemiddeld genomen worden 11 sms’jes gestuurd per dag. Jongeren communiceren anders met verschillende groepen. Telefoneren doen ze over het algemeen minder dan sms’en. Wanneer het toch gebeurt, is dat vooral om de partner of de ouders te contacteren. 20% van de ondervraagde jongeren belt dagelijks 1 of meerdere keren met zijn/haar partner, 38% één of enkele keren per week. Slechts 9% van de jongeren belt dagelijks met vader en/of moeder, 39% één of enkele keren per week. Sms’en is veel populairder. De partner is opnieuw de persoon naar wie het meest ge-sms’t wordt (65% doet dit meermaals per dag), maar ook vrienden worden vaak gecontacteerd via sms. Opvallend: maar liefst 31% van de jongeren sms’t (bijna) nooit met de ouders.

Jongeren voelen zich veiliger met een gsm op zak
Zo voelt 31% van de jongeren zich altijd veiliger, en voelt nog eens 23% zich geregeld veiliger met de gsm op zak. 49% van de jongeren zegt hun gsm geregeld of altijd te gebruiken wanneer ze zich ongemakkelijk voelen in een situatie (bvb. ’s nachts alleen op straat). De gsm wordt dan ook door 63% van de jongeren vaak tot altijd meegenomen om zich veiliger te voelen in geval van noodsituaties. 52% van de jongeren gaat ten slotte ook akkoord met de stelling “Gewoon mijn gsm bij me hebben, geeft me een veilig gevoel”. Jongeren hechten veel belang aan (wederzijdse) bereikbaarheid. 84% van de jongeren gaat eerder of helemaal akkoord met de stelling “Het is belangrijk voor mij dat mijn familie en vrienden bereikbaar zijn”. Omgekeerd vindt ook 73% van de jongeren het eerder of helemaal “belangrijk om zelf bereikbaar te zijn”. Het belang dat hieraan gehecht wordt, heeft bepaalde verwachtingen gecreëerd voor hoffelijk gsm-gebruik. Zo gaat 90% van de jongeren akkoord met de stelling “Als iemand me in een sms iets vraagt, dan antwoord ik zo snel mogelijk”. Maar liefst 77% van de jongeren zegt “geërgerd te zijn wanneer een vriend na meerdere pogingen nog altijd niet antwoordt”. Een kleinere, maar toch niet verwaarloosbare groep jongeren, geeft aan zich eenzaam of alleen te voelen wanneer ze “niemand kunnen bereiken” (32%) of “onverwacht op de voice mail van een vriend(in) terecht komen” (33%).

Jongeren zijn erg gehecht aan hun gsm.
72% van de ondervraagden zou “zijn gsm echt missen, wanneer deze kapot of verloren zou gaan”. 41% van de jongeren kan “zich geen leven meer voorstellen zonder gsm”, 43% van de jongeren vindt “zijn gsm heel belangrijk in zijn leven”.73% van de jongeren laat zijn gsm ook ’s nachts regelmatig tot altijd (68%!) aanstaan. Voor 68% is naar de gsm kijken het eerste wat ze regelmatig of altijd doen ’s morgens na het ontwaken. 83% van de jongeren laat zijn gsm op school aan, ook tijdens de lessen (zij het dan op ‘stil’ of ‘discreet’). Tijdens de lessen plaatst 6,4% van de jongeren zijn gsm altijd in het gezichtsveld, 5% doet dit regelmatig en 12% soms. 57% van de ondervraagde jongeren gebruikt de gsm niet alleen voor communicatie, maar ook geregeld of altijd als wekker. Als we kijken naar de gsm als horloge, loopt deze groep zelfs op tot 69%.

Hoe meer jongeren bellen en sms’en, hoe meer ze aangeven een hechte vriendenkring te hebben. Hogere scores op gehechtheid hangen ook samen met een significant grotere afhankelijkheid van de gsm en een sterkere perceptie van de gsm als een ‘middel tot verbondenheid’ met vrienden en familie. Interessant en een ondersteuning voor het eerder gemaakte onderscheid tussen ouders en vrienden, is dat de gehechtheid aan de familie enkel significant samenhangt met de duur van telefoongesprekken (hoe langer de jongere gemiddeld belt, hoe meer hij gehecht is aan zijn familie), maar dat er geen verband is tussen sms’en en gehechtheid aan familie.

227 jongeren vulden deze steekproef online in. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers is 18 jaar. 62% van de ondervraagde jongeren volgt een opleiding in het aso, 28% in het tso, 7,5% in het bso en 2,5% in het kso. Ongeveer de helft van de jongeren (48%) had op het moment van invullen een lief.

Uit: Klasse voor leraren, 15 oktober 2007.