Matthias Stamper

Ik heb voor de media-analyse de sites van de kranten de Metro (B), De Telegraaf (NL) en Algemeen Dagblad (NL) vergeleken.

Metro De Telegraaf Algemeen Dagblad
Structuur Sober. Links staan de onderverdelingen zoals newtime en funtime. Deze worden verder onderverdeeld in subcategorieën. Dit werkt overzichtelijk. Er is een live newspagina, alsook een quote en een poll. Heel druk. Links staat er snelnieuws, in het midden grote koppen met grote foto's. Rechts staat er reclame en video. Bovenaan staan de verschillende onderverdelingen. Minder druk dan De Telegraaf. Links staan de verschillende onderverdelingen, bovenaan de recentste artikels. Helemaal onderaan staan er links naar filmpjes. Artikels en reclame staan door elkaar.
Actua Niet actueel, meeste berichten worden 's ochtends geplaatst en zijn gelijk aan de papieren versie van de krant. Actuele site, constante aanvulling van nieuwsfeiten. Actuele site, constante aanvulling van nieuwsfeiten.
Thema's Binnenland, buitenland, economie, sport, showbizz, boeken en reizen. Binnenland, buitenland, weer, horoscoop, snelnieuws, privé, sport, financieel, vrouw, film & uitgaan, reizen, auto's, shop, … Nieuws, sport, showbizz & tv, consument, 'you', autowereld, reiswereld, digitaal, weer, foto, …
Contactgegevens Metro, Transit Media, 3500 Hasselt. Herckenrodesingel 10. Hoofdredacteur: Arnaud Dujardin Landelijke Media, De Telegraaf, Basisweg 30. Postbus 376, 1000 EB Amsterdam. Hoofdredacteur: Sjuul Paradijs. De Persgroep NL, Algemeen Dagblad, Marten Meesweg 35, 3068 AV Rotterdam. Hoofdredacteur AD: Christiaan Ruesink. Hoofdredacteur AD.nl: Bart Franssen.
Multimedia Vooral tekst, bondig, niet al te veel media, geen video's. Apart video-gedeelte: binnenland, buitenland, privé, voetbal, fun, auto, vrouw en financieel. Apart video-gedeelte: nieuwste, binnenland, buitenland, showbizz, bizar en sport.
Sociale Media Je kan een tell-a-friend-functie gebruiken, maar er zijn geen doorverwijzingen naar Facebook of Twitter. Je kan elk artikel aanraden op Facebook, via Twitter of via Hyves. Verder kan er ook gereageerd worden op de site zelf. Er wordt soms ook opgeroepen om zelf tips te sturen naar de redactie in verband met een artikel. Idem met de Telegraaf.
Reclame Enkel reclame voor eigen wedstrijden. Veel reclame, meestal gescheiden van de artikels wel. Veel reclame, staat ook tussen de artikels op de homepage. Specifieke reclame houdt verband met een artikel dat wordt gelezen.