Persartikel

ISAT: dag 2

Spreekbeurt van Francine Mestrum en workshop van Jobcentrum West-Vlaanderen

Dinsdag 27 maart 2012, 09.30

Het is een stralende dag. Ik heb postgevat aan de ingang van de Katho. Het is nog te vroeg voor de lezing “Armoede: werkelijkheid en ideologie”, maar toch sijpelen de eerste geïnteresseerden al binnen. Ik maak even een praatje met enkele van de studenten.

Wat verwachten jullie van deze lezing?
“Ik vraag mij vooral af wat ze hier precies verstaan onder “armoede”. Er is veel wat je als armoede kunt definiëren, ik ben benieuw wat hier vooral besproken gaat worden.”
“Ik vraag mij ook af hoe die lezing precies in zijn werk zal gaan. Ik hoop dat ze het op een boeiende manier kunnen vertellen, niet gewoon droge materie en gegevens aframmelen.”

En wat zijn jullie algemene verwachtingen over de ISAT-week in het algemeen?
“In de eerste plaats wil ik natuurlijk bijleren over armoede. Armoede is overal, maar mensen weten er weinig tot niets over.”
“Ik ben ook nieuwsgierig of de ideeën die ik heb, ook kloppen in de realiteit.”

Hopelijk kan er aan veel verwachtingen voldaan worden. Vele verscheidene lezingen en workshops worden gegeven. Om de interesse wat aan te wakkeren gaan we even dieper in op twee van de lezingen.

Om 10.30 begon dan de lezing zelf. Ik heb een strategische plaats uitgezocht, helemaal achteraan in de aula, met een mooi uitzicht op zowel het podium als het publiek.
Hoewel Francine Mestrum over een heel arsenaal interessante gegvens beschikte, slaagde ze er toch niet echt in haar publiek te boeien. Na zowat een halfuur hadden de meeste toehoorders dan ook al besloten dat de meegebrachte GSM’s en iPods veel interessanter waren dan de lezing zelf, die voornamelijk leek te bestaan uit een opsomming van lijsten cijfers en statistieken. Ook de pogingen van de spreker tot interactie met de aanwezigen konden niet baten. Dit vertaalde zich dan ook in het geringe aantal vragen na afloop van de lezing: slechts één geïnteresseerde wenste meer uitleg. Al bij al leken de meeste studenten opgelucht toen de lezing twee uur later voorbij was.

Om 13.00 was het tijd voor de workshop “Armoede en de eisen van de arbeidsmarkt”, georganiseerd door het Jobcentrum West-Vlaanderen.
Dit leek een groter succes dan de lezing waar ik vandaan kwam: er was veel meer interactie, wat uiteraard ook leidde tot een groter enthousiasme bij het publiek.
Concreet was deze workshop in feite een schets van het jobcentrum: “Wie zijn ze, wat doen ze, en waar komen ze vandaan?”, zoals Paul Jambers zou zeggen.
De vertegenwoordigers van het jobcentrum slaagden erin op een rustige, ongecompliceerde wijze de aandacht van de toehoorders te behouden en de informatie op een boeiende manier weer te geven.

Op diezelfde dag gingen er nog andere activiteiten door in het kader van de ISAT-week. helaas kan uw reporter maar op één plaats tegelijk zijn. Indien uw nieuwsgierigheid geprikkeld is, kan u voor bijkomende informatie de komende drie dagen uw oor te luisteren leggen bij de Katho.