Sophie Glorieux conflict Cambodja en Thailand

Gedurende de afgelopen weken koos ik ervoor om het conflict tussen Thailand en Cambodja te volgen.

Inleiding:

Eind april flakkerde het conflict tussen Cambodja en Thailand weer op na enkele weken vrede. Deze keer is er een onenigheid tussen beide landen over de Ta Krabey en Ta Muean tempels uit de 12de eeuw. Het vorige conflict, begin dit jaar, ging eveneens over een tempel.

Doden voor tempels?

Begin dit jaar kwam het tot een conflict tussen Thailand en Cambodja. De aanleiding was een onenigheid over het betwiste gebied aan de landsgrenzen. Op dat gebied zijn enkele eeuwenoude tempels gelegen. Uiteindelijk kwam er een akkoord tussen de beide landen. Nu ,drie maanden later, is er opnieuw een conflict in het grensgebied. Deze keer gaat het over de Ta Krabey en Ta Muean tempels uit de 12de eeuw . Bij de gevechten rond de tempel kwamen naar verluidt 15 soldaten om het leven. Andere bronnen spreken ook van burgerslachtoffers. Hoe het conflict zo snel weer kon escaleren kan enkele oorzaken hebben. Onbevestigde bronnen spreken over een slechte communicatie tussen de Thaise regering en haar leger. Men beweert zelfs dat de Thaise regering weinig of geen invloed heeft op haar leger. Hun Sen , de eerste minister van Cambodja, zou ondertussen dankbaar gebruik maken van de onrust in zijn politieke campagne . Het grensgebied is al meer dan 50 jaar een twistpunt. Nadat de Fransen het veroverde gebied in de jaren 50 verlieten ontstonden er gevechten tussen beide landen. Het Internationaal Gerechtshof wees de tempel “Preah Vihear” in 1962 toe aan Cambodja, maar de soevereiniteit over het gebied rond de tempel wordt al decennialang betwist. De grens tussen Cambodja en Thailand is nooit volledig vastgelegd.
In 2008 laaide het conflict op, nadat UNESCO de tempel “Preah Vihear” op zijn lijst van werelderfgoedsites plaatste. Thailand reageerde woedend op die beslissing.
Onder meer de ASEAN, de vereniging van Zuidoost-Aziatische landen, gaat proberen om een diplomatieke oplossing te vinden voor het aanslepende grensconflict. De Verenigde Naties en China hebben beide landen al opgeroepen tot terughoudendheid. Beide landen halen zwaar uit naar elkaar , maar laten ruimte voor gesprek en verzoening.
Volgens Sommige bronnen zouden de beide landen ondertussen een akkoord bereikt hebben, toch blijft de sfeer gespannen. Verdere gevechten zijn niet uitgesloten.

Video deredactie.be
Premier slaat en zalft tegelijk
Ze laten de wapens rusten

Bronnen
deredactie.be. (2011, april 27). Cambodjaanse premier slaat en zalft tegelijk . Opgeroepen op mei 25, 2011, van deredactie.be: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1011546
deredactie.be. (2011, april 28). Thailand en Cambodja laten de wapens rusten. Opgeroepen op mei 26, 2011, van deredactie.be: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1012069
journaal1, h. (2011, april 27). Grensconflict Thailand en Cambodja flakkert op. Opgeroepen op mei 25, 2011, van deredactie.be: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.15429/1.1011320