Verslag Bezoek Brussel

Dit is een voorlopige versie van het verslag. Aanvullingen en verbeteringen moeten nog gebeuren door Peter. (noot van Matthias: ik heb meteen van deze pagina een volledige pagina 'verslag bezoek brussel' gemaakt, dit lijkt me handig.)

Op maandag 21 februari 2011 brachten we met een aantal studenten die het vak pers en communicatie volgen een bezoek aan de stad Brussel. In de voormiddag bezochten we de VRT gebouwen, waar we een kijkje konden nemen achter de schermen. In de namiddag kwamen we heel wat te weten over burgerjournalistiek bij de redactie " de wereld morgen".
Als afsluiter van deze leerrijke dag woonden we de opnamen van 'De Laatste Show' bij.

De VRT

Stipt om 11.30 kwam een gids ons halen om ons doorheen de studio's van de VRT te begeleiden. Een eerste studio die we konden bezichtigen was een op het eerste gezicht ietwat saaie studio, een klein kamertje met een blauwe wand… Al snel ontdekten we dat deze blauwe wand een heel speciale effect heeft, het blue key effect. Wanneer een presentator voor deze wand staat kan er na de opnames een andere achtergrond opgeplaatst worden. Het bekendste voorbeeld is 'het weer'. Maar dit wordt ook voor andere toepassingen gebruikt. Wanneer je een blauwe trui aanhebt en je staat tegen de blauwe wand, verdwijnt de trui. De presentatoren van Ketnet maken dikwijls gebruik van dit trucje. Zo presenteren ze opeens zonder lilchaam!!! Het is bijna onmogelijk, maar dankzij het blue key effect kan het. (Dit effect kan ook toegepast worden met een rode of groene wand)

De tweede studio die we bezochten was de studio van Sporza. Sporza heeft hun eigen studio, het decor blijft er altijd staan. Het is een simpel decor, enkel een gesprekstafel en een aantal stoelen vormen de studio. Maar achter de schermen is er heel wat meer te beleven. In de Sporza-studio bevinden zich 4 camera's. In het plafond hangen tientallen lichten. De studio is voorzien van een autocue die bediend wordt door de studiomeester. Soms gebeurt het dat er op het laatste moment nog tekst bijgevoegd wordt, het is dan aan de presentator om hier op een gepaste manier mee om te gaan. De studio is ten alle tijde in contact met de regiekamer.

In studio 3 werden de voorbereidingen getroffen om ‘Reyers Laat’ op te nemen. Het decor was nog maar half opgezet. 6 camera’s brengen dit programma in beeld. 4 lichtspots projecteren op een grijs doek dat strak gespannen is de achtergrond. Geregeld zijn de opnames van dit programma maar om 21u gedaan. Afhankelijk van belangrijke binnenkomende nieuwsberichten kan het zelfs gebeuren dat de VRT het programma live uitzendt.

In de regiekamer gebeuren heel wat zaken op hetzelfde moment.
De regiekamer staat in voor live-uitzendingen. Vanuit de regiekamer wordt continu contact gehouden met alle mensen die de opnames verzorgen. De regisseur wordt in zijn werk bijgestaan door een beeldmenger, beeldman ,klankman, monteur chef technicus, vertalers en assistenten. Bij shows verdubbelt de ploeg in de regiekamer. Elke camera in de studie stuurt beelden door naar één scherm in de regiekamer. De monteur maakt montages van camerabeelden bv. door een overzicht te geven van 2 kandidaten in één beeld of door herhaling klaar te zetten voor de regisseur tijdens een sportwedstrijd. De vertalers gaan soms live de beelden ondertitelen. Deze ondertitels kan je dan thuis via Teletekst p. 888 aanzetten. Voorlopig staan nog 2 vertalers in voor de ondertitels. Dit zorgt voor heel wat stress, vooral bij live-uitzendingen op primetime. Er bestaan voorlopig nog geen goede intelligente spraakcomputers die gesproken taal kunnen omzetten naar ondertitels. De huidige spraakcomputers zorgen voor onduidelijke ondertitels en herkennen niet elke stem. De regisseur is verantwoordelijk voor de eindregie. Officieel moeten alle programma’s op voorhand bekeken worden door een laatste check-up te doen. In de praktijk lukt dit niet altijd. Bij het programma ‘Man bijt hond’ is dit bv. meestal het geval. 1 eindregiekamer staat in voor de regie van alle programma’s van de 2 kanalen van de VRT. De eindregie blijft stand-by voor eventuele problemen.

Tussendoor brachten we een bezoek aan de Studio Brussel. Sofie Lemaire presenteerde er op dat moment haar programma 'De Wereld van Sofie'.
Presentator zijn lijkt simpel, een tekst aflezen, wat muziek opleggen,.. Maar niets is minder waar. Als hedendaagse presentator moet je ook op de hoogte zijn van de technische kant van presenteren. Waar vroeger een presentator en technicus aanwezig was, is er nu enkel de presentator die al het werk levert. Het is dus aan de presentator om dit alles snel aan te leren. Een belangrijke taak als presentator is het opvullen van de stille momenten. Het komt als eens voor dat er 6 seconden stilte is, dan moet Sofie ervoor zorgen dat deze ten volle benuttigt zijn. De muzieklijst wordt ook telkens opgesteld door Sofie, wij konden live meevolgen welke aanpassingen ze maakte in de lijst.

Wat ons opviel is dat er minder vrijheid is bij het maken van televisie dan bij radio. Bepaalde buitenlandse formats kopen televisiezenders over bv. het programma ‘Hole in the wall’ van de BBC. Zenders zijn dan wel aan regels van deze formats verbonden bv. programmalijn, decor, soort presentatie.

Videohouse in Vilvoorde verhuurt vaak haar studio’s met apparatuur aan de VRT omdat de VRT zelf maar beschikt over 3 grote opnamestudio’s. In haar ateliers bouwt de VRT decors die ze gebruikt in haar studio’s. In deze tijden van besparingen worden geregeld decors deels gerecupereerd en aangepast uit shows om andere shows te maken. Toen we er langskwamen zagen we er het decor van het programma ‘Ook getest op mensen’ en van een nieuwe telenovelle met elfen van Ketnet.

De Wereld Morgen

Op 21 februari bezochten we in de namiddag de redactie van alternatieve media site “dewereld morgen.be”. We werden ontvangen door een van de vaste medewerkers en kregen van haar een rondleiding op de site.

Over de organisatie

Dewereldmorgen.be is een unieke online te consulteren nieuwsbron. Uniek in Vlaanderen omdat deze organisatie enkele zeer speciale journalisten heeft nl: burgers. Deze vrijwillige reporters engageren zich om samen kwalitatief, objectief en informatief nieuws te brengen voor iedereen die het lezen wil. De manier waarop men nieuws brengt is al even divers als de thema’s waarover men nieuws brengt. Frequent kiest men voor artikels, opiniestukken, e.d. kortom de geschreven media, maar we vinden ook informatieve reportages, veelzeggende foto’s en video's terug op deze site. De rubriek met de video's wordt verzorgd door twee stageairs. De thema’s zijn divers maar hebben wel een kwalitatief hoog niveau. Opvallend is de keuze van de thema’s: men zal vaak voor sociale , politieke , economische en milieugerelateerde thema’s kiezen. Verder is deze site uniek omdat ze de enige in haar soort is. We vinden op internet wel nog sites als “APACHE” en “stamp media”, een lokaal project in Antwerpen, die ook ‘alternatief’ nieuws brengen. Toch verschillen deze organisaties op cruciale punten sterk van dewereldmorgen.be. Zo werkt APACHE met werkzoekende professionele journalisten en richt stamp media zich vooral op de jongeren.

Om de kwaliteit en de diversiteit van de informatie te bewaken, staat er een sterk team achter de schermen van deze website. Elk bericht wordt voor publicatie gelezen en waar nodig gecorrigeerd op schrijffouten en / of inhoudelijke fouten. Hoewel dit een fulltime bezigheid is van de hoofdredacteur, is dit niet zijn enige taak. Hij houdt de volledige site nauwlettend in het oog, zo controleert men regelmatig de werking van de site, hij houdt toezicht op de blog berichten, zeer kwalitatieve blogs worden tot artikel gepromoveerd,… De belangrijkste taak van de organisatie kan dus omschreven worden als: het creëren en bewaken van een werkplaats voor burgerjournalisten.
De redactie van de site houd ook de reacties op gepubliceerde artikels in het oog. Men wil ervoor zorgen dat de reacties die geplaatst worden relevant zijn ten aanzien van het artikel. Commentaren met racistische uitlatingen of scheldwoorden worden verwijderd. Het is de bedoeling dat de voorziene reactieruimte plaats biedt voor discussies m.b.t. het thema van het artikel.

Elke maandagvoormiddag is het redactievergadering. Tijdens die vergadering evalueert men de voorbije week. Daarna bepaalt men welke thema's de komende week behandeld zullen worden en hoe de vrijwilligers voor die thema's kunnen ingezet kunnen worden.
Informatie verzamelen:

Zoals reeds gezegd doet men beroep op burgers die schrijven, filmen of fotograferen rond een bepaald thema’s. Deze Vlaamse burgers zijn ingedeeld per regio en kunnen door de organisatie gecontacteerd worden om een artikel te schrijven. Op die manier is de site ook up to date rond hot items in de media. Uiteraard is deze oproep vrijblijvend en kan er dus een item onaangeraakt blijven. Om hier een antwoord op te bieden worden sommige artikels door de organisatie zelf geschreven.
De redactie van De Wereld Morgen doet beroep op de media e-mail en facebook om haar burgerjournalisten te bereiken.

De Laatste Show

(door Matthias Stamper en Louis Haezebrouck)

Maandagnamiddagnamiddag tenslotte gingen we met Marian Dierckx naar de opnames van De Laatste Show van 21 februari. Dit was de ideale gelegenheid om de uitleg bij de VRT in praktijk te zien. De opnames gingen door in het nieuwe gebouw van Videohouse te Vilvoorde, een privaat bedrijf dat middelen en personeel ter beschikking stelt aan tv-zenders en productiehuizen zoals één en Woestijnvis.

Onze groep werd op voor de opnames ontvangen in een cafetaria voor een hapje en een drankje. Daarna namen we ruim op voorhand willekeurig plaats in de studio. De publieksopwarmer Sven De Leyer probeerde ons in ongeveer een half uur enthousiast te maken met zijn humor. Bij de ene toeschouwer lukte dit al beter dan bij de andere. Hij maakte ook concrete afspraken met het publiek omtrent het applaus dat moest worden gegeven op verschillende momenten. Oortjes werden uitgedeeld omdat de gasten niet over een micro beschikten, maar praatten met hun gewone stemvolume. De productie van De Laatste Show gebruikte deze techniek om het applaus van het publiek zo goed mogelijk te kunnen opnemen. Om de gesprekken toch goed te kunnen volgen, kon het publiek dus beroep doen op deze oortjes.

Eens het programma begon kwamen de gastsprekers om beurt aan bod. De thema’s waren chronologisch: voetbal (Mark Uytterhoeven en Bjorn Vleminckx), lifestyle (Jos Geysen), politiek (Steven Samyn), stand-up comedy (Alex Agnew) en muziek (James Blake). Naarmate er meer gasten in de zetel zaten werden er ook meer cross-over gesprekken gevoerd tussen de thema’s door. De inhoud was eerder luchtig dan diepgaand. Een groot verschil met een ander laatavond-talkshow als Reyers Laat, dat niet toevallig op zusterzender Canvas loopt.

Het verloop van de opnames verliep vrij vlot. Wel werd er telkens een kleine pauze ingelast tussen de verschillende gasten door. Dat is iets dat op tv helemaal niet opvalt, en dus een puike montage vergt. Het programma wordt dus niet helemaal ‘live-on-tape’ opgenomen, al scheelt het niet veel. Het laatste onderdeel van het programma, het optreden van James Blake, liep minder vlot. Hij moest zijn single ‘Limit To Your Love’ drie maal opnieuw spelen omdat de productie vond dat de klank in de studio niet zo goed zat. Tussen het publiek kon je voelen dat deze heropnames voor wat wrevel zorgden, zeker omdat je in het publiek zelf de verschillen tussen de drie verschillende versies niet kon horen.

Als toetje: de passage van Alex Agnew in de Laatste Show.